OVER MIJ

Over mij

Ik behandel kinderen en jongeren volgens 
het concept Mediërend Leren® (Feuerstein methode)

Ik help mijn cliënten hun cognitieve vaardigheden verder te ontwikkelen. Op deze manier wordt hun algehele ontwikkeling verder gestimuleerd, waardoor hun zelfvertrouwen toeneemt, niet alleen op het gebied van leren, maar ook sociaal-emotioneel. 

Uitgangspunt hierbij is dat iedereen de mogelijkheid heeft zich te ontwikkelen en dat er altijd meer mogelijk is dan je denkt! 

Wie ik ben

Ik ben Margith Cuijpers en ik heb 15 jaar ervaring als orthopedagoog in het onderwijs en de zorg. 
Ook ben ik opgeleid als leerkracht basisonderwijs. 

In 2014 kwam ik in aanraking met StiBCO en werd ik geïnspireerd door het concept Mediërend Leren®.
Ik heb de opleiding Mediërend Leren met succes afgerond vanuit StiBCO en mij steeds meer op dit vakgebied gericht. 
Op het gebied van specifiek leerpotentieel onderzoek ben ik lerende en groeiend in ervaring. 
Bij het StiBCO heb ik de cursus (incl. verdieping) gevolgd voor de Dynamic Assessment van David Tzuriel. 
Zojuist heb ik tevens de cursus LPAD voor basisschoolleeftijd van het Feuerstein Instituut in Israël afgerond. 
Om steeds vaardiger te worden in het leerpotentieel onderzoek, zal ik blijven oefenen en leren. 

De afgelopen 11 jaar ben ik als orthopedagoog werkzaam geweest in het voortgezet onderwijs, met name bij het praktijkonderwijs. 

Naast mijn eigen praktijk, ben ik docent aan de RU (Radboud Universiteit in Nijmegen) bij Pedagogische Wetenschappen, waar ik studenten begeleid bij stage en diagnostiek, en les geef in Mediërend Leren. 

Waarom ik dit doe

Het concept Medierend Leren® biedt mij een positieve kijk op ontwikkeling. Uitgangspunt is dat er altijd ontwikkeling mogelijk is en dat je iedereen in zijn ontwikkeling kan begeleiden en verrijken op cognitieve vaardigheden. Voor mij heeft deze visie zin gegeven aan mijn werk als orthopedagoog. 

De ontwikkeling en het vergroten van zelfvertrouwen bij kinderen en jongeren staat voor mij centraal.

Hoe ik dit doe

Ik help de persoon om te leren zelfstandig om te gaan met situaties en problemen die hij tegen komt.
   Als mediator kan ik de persoon met zijn omgeving verbinden op zo'n manier dat de persoon veel meer kan profiteren van wat er in zijn omgeving aangeboden wordt en daarin een actieve intrinsiek gemotiveerde houding gaat aannemen. 

De persoon leert te denken over zijn aanpak en manier van handelen in verschillende situaties.  
   Door gebruik van metacognitie en het maken van transfers naar de werkelijkheid passend bij deze persoon, kan de persoon inzichten verkrijgen over zijn eigen denken en handelen en dit handelen in verschillende situaties gaan toepassen. 

Doordat de persoon vaardigheden leert in zijn denken, gaat het ook beter in andere situaties.
   Dit leidt tot een toename in zelfvertrouwen en zelfcontrole, verbetering van cognitieve vaardigheden waardoor er ook verbetering optreedt op sociaal, emotioneel en cognitief gebied. 
Soms kan dit proces lange tijd duren, en elke kleine stap vooruit is er 1. 

Binnen mijn behandeling maak ik gebruik van spellen en opdrachten, cognitieve gedragstherapeutische technieken en oplossingsgericht werken. 

Met Mediërend Leren kan echt een verschil gemaakt worden in het welbevinden en welzijn van het kind!

Mediërend Leren / 
Feuerstein methode

Het concept Mediërend Leren vindt zijn oorsprong bij Reuven Feuerstein. Feuerstein komt met de theorie van Structurele Cognitieve Modificatie, waarbij het uitgangspunt is dat er met de juiste (hoeveelheid) begeleiding structureel veranderingen kunnen aangebracht worden aan de cognitie. De mens is hierbij zeer afhankelijk van wat hij aangeboden krijgt uit zijn omgeving (ook qua actieve of passieve houding) en hoe de informatie aansluit bij deze persoon. 

Niet iedereen kan echter even goed gebruik maken van deze informatie en kennis uit zijn omgeving en soms heeft iemand daar extra hulp bij nodig. Vygotsky sluit hierbij aan met zijn Zone van Naaste Ontwikkeling (ZNO) waarbij hij stelt dat iedereen met de hulp van een ander weer een stapje verder kan komen. 

Wanneer deze interactie voldoet aan specifieke voorwaarden (zoals intentionaliteit en transcendentie), is er sprake van een Gemediëerde Leerervaring (MLE, i.e. Mediated Learning Experience).  
Share by: